
I. ВЪВЕДЕНИЕ. ПОСТАНОВКА НА ВЪПРОСА
1. Дейността на органите на изпълнителната власт в Република България винаги е подзаконова - тя се развива въз основа и в изпълнение на закона.
Правнотехнически обаче свързаността на административните органи със закона не се изразява всякога по един и същи начин: докато в едни случаи правната норма пряко диктува поведението на административния орган и съдържанието на неговия акт, друг път тя само очертава насоките на изпълнително-разпоредителната дейност, поставя известни предели, създава правна рамка, вътре в която органът разполага с избор на варианти, с възможност за преценка и съобразяване с особеностите на конкретния случай.
С оглед на това използване на различна юридическа техника, съществено значение придобива въпросът за начина, по който правоприлагащата
дейност на Административния орган е свързана с правната норма. Това е от значение преди всичко за самка орган - за да стигне по-лесно и по-бързо до извода за законосъобразното (и ефективно - от одедня точка на целите на социалното управление) съдържание на своето волеизявление. То е от значение и за адресатите на това волеизявление - за щш знаят какво поведение могат да очакват, а и да изискват от административния орган.
Следователно, съществено условие за издаването на един законосъобразен и общественополезен акт е административният орган - в резултат на едно коректно тълкуване на овластяващата го правна норма - да отговори правилно на този предварителен въпрос: пред каква хипотеза е изправен в случая • на обвързана компетентност или на оперативна самостоятелност.1
2. Разбира се, въпросът доколко административните органи са обвързани и в каква степен раз-
1 Названието „оперативна самостоятелност", въведено у нас от акад. П. Стайнов (в студията „Оперативната самостоятелност на администрацията в социалистическата държава". Год. СУ-ЮФ, 1060, с. 123-220) е равнозначно на употребяваните в западната правна литература понятия „дискреционна власт" и „свободно усмотрение". Ние тук предпочетохме названието „оперативна самостоятелност", освен защото вече е придобило гражданственост у нас, и понеже в по-голяма степен от „дискреция" и „усмотрение" (при това „свободно") показва, че това е творческа дейност, развивана в рамките на закона. Вж. също: Кънде- ва-Спиридонова, Е. Оперативна самостоятелност в административната дейност. С., БАН, 1988.
полагат с възможност за усмотрение може да се постави и с оглед на нормотворческата им дейност по създаване на подзаконови нормативни актове и е бил разискван в правната литература.* Разискван е н въпросът дали и доколко има възможност за усмотрение и съдът в правораздавателната си дейност.3
Без да превръщаме последния въпрос в специален предмет на настоящото изследване, смятаме за необходимо да отбележим, че дейността на съда, дори когато определя наказанието при относително определена санкция, не може да се приравни на тази на административния орган при развиването на оперативна самостоятелност, макар че, външно погледнато, тогава приликите между администриране и правораздаване изглеждат най- много.
БОРСОВА ТЪРГОВИЯ ЛИ? ТА ТОВА Е НАЙ-СЛАДК...
Думи, думи, думи,..., а делата?
