
1. Кои договори са недействителни (нищожни или унищожаеми) е определено от закона (чл. 26-33 от Закона за задълженията и договорите); при това определено е изчерпателно, което дава основание на Върховния съд да заяви в категорична форма, че „нищожни са само договорите, които законът е обявил за такива. В необявените от закона случаи договорите не могат да бъдат признати за нищожни" (p. 15-80-I г.о.)1 Същото се отнася и за унищожаемите договори.
С административните актове не е така. Нормативна уредба на недействителността им липсва (а, както ще видим, е ненужна, а в държавите, в които има такава частична уредба, тя е непълна и поради своята непълнота може да се окаже дори вредна).
2. Като казваме, че изясняването на понятието за недействителност на административните актове и на видовете недействителност е задача на административноправната теория, това съвсем не означава, че понятията недействителност (нищожност и унищожаемост) са само теоретични конструкции. По-горестоящите административни органи и съдилищата ежедневно отменят оспорени пред тях унищожаеми административни актове. Съдилищата обявяват за нищожни стотици административни актове, било по повод на искане за отменянето им поради унищожаемост (р. 96-94-III г.о. ВС)2, било по повод на специално искане за обявяване (прогласяване) нищожността на административния акт (р. 1613-93-Ш г.о. ВС)3. В p. 381-97-BAC например, след като отбелязва, че оспореният административен акт е издаден „при липса на материална компетентност", съдът добавя: „Издадената от некомпетентен орган заповед е нищожна и не е породила желаните правни последици. За яснота в отношенията между страните следва да се прогласи нейната нищожност."4
За нищожни административни актове се говори дори в постановления на Пленума на Върховния съд.6 Тази съдебна практика допринася много за доизясняване на понятията нищожност и унищожаемост и за изграждане на критерия за разграничаване на нищожните и уни-щожаемите административни актове.
3. Един административен акт е недействителен, когато е засегнат от някакъв порок. Според акад. П. Стай-нов порок е „липсата (нарушението)... на някое или някои от специфицираните и изрично изисквани по закон условия за валидността на административния акт."7 Другояче казано, порок е неспазването, нарушаването на някое от нормативно установените условия (изисквания) за законосъобразност на административните актове.
Що се отнася до определението, дадено от акад. П. Стайнов на понятието „порок", с него бихме могли да се съгласим, но с една уговорка: за да доведе до порок, нарушението на законовите изисквания за валидност на административния акт трябва да е съществено.
Несъществените нарушения изобщо не се отразяват върху валидността на административни-те актове. А нарушението е несъществено, когато не е дало и не е и могло да даде отражение върху съдържанието на акта, върху самото волеизявление на административния орган.
4. Много административни актове се издават при
упражняване на т. нар. оперативна самостоятелност
(дискреционна власт). Във връзка с това се поставя въп
росът, нарушаването на изискванията за упражняване
на оперативната самостоятелност не води ли до недейс
твителност на административните актове? Другояче ка
зано, нецелесъобразните актове не са ли и недей
ствителни?
Оперативната самостоятелност е право на избор измежду няколко (най-малко две) разрешения, всяко от които е в еднаква степен законосъобразно, но в различна - целесъобразно. От това следва, че ако при извършване на своя избор административният орган е останал в рамката на закона, неговият акт не може да бъде недействителен, макар и взетото решение да не е възможно най-целесъобразното. Актът може да бъде отменен (и то само по административен ред), но не като незаконосъобразен (недействителен), а като нецелесъобразен (неправилен) - срв. чл. 30, ал. 1ЗАП (за повече подробности вж. глава XXI).
5. Ще бъдат ли засегнати от някакъв порок и евен
туално какъв административните актове, които проти
воречат на морала (тук употребяваме понятието „мо
рал" в общоприетия му смисъл - като една от формите
на обществено съзнание, която изпълнява функцията
на регулатор на поведението на хората във всички об
ласти на обществения живот; като постепенно форми
рали се общопризнати изисквания (правила за поведе
ние), подкрепени от силата на масовия пример, навика,
При така поставения въпрос имаме предвид само тези изисквания на морала, които не са едновременно и изисквания на закона.
Така погледнато, нарушаването на правилата на морала с един административен акт не може да съставлява незаконосъобразност по същество (материална неза-коносъобразност). По-скоро то ще бъде указание да се търси превратно упражняване на власт, тъй като правото и моралът са „изградени върху единни принципи и служат на едни и същи цели".9
Все пак, конкретният анализ ще покаже дали се е стигнало до закононарушение - преследване на цел, различна от законоустановената, или до неправилност -неуместност, обществено-политическа, социална или друга нецелесъобразност на акта.
6. В литературата по обща теория на правото и по гражданско право обявяването на недействителността се схваща като вид санкция.10
Проф. В. Таджер отбелязва, че в гражданското право недействителността е тежка санкция за неправомерно гражданскоправно поведение".11
И в административното право бихме могли да кажем, че в един по-общ смисъл обявяването на един административен акт за недействителен е санкция за неправомерно административноправно поведение на органа - автор на акта. Но веднага трябва да добавим, че за да има недействителност, необходимо, но и достатъчно е обективното несъответствие между административния акт и предписанията на закона. Не е необходимо и съзнание за това несъответствие у автора (или у адресатите на акта).
Субективната страна не е съвсем без значение, но на друга плоскост — когато се постави въпрос за личната отговорност на един или друг служител на администрацията, участвал в една или друга степен, по един или друг начин във формирането или в изразяването на волеизявлението на административния орган.
Но това са, повтаряме, други правоотношения, въпроси, които се поставят и разрешават на друга плоскост. Само по себе си издаването на един недействителен административен акт не е равнозначно нито на престъпление, нито на административно нарушение, нито дори на дисциплинарна простъпка.
7. Не е недействителен недовършеният акт. За недовършен акт можем да говорим тогава, когато процесът на натрупване на юридическите факти не е завършил.12 При недовършения административен акт още нямаме докрай оформено волеизявление на административния орган, което да породи правните последици, нормално присъщи на тази категория актове.
Ако обаче административният орган, вместо да довърши производството, го обяви за приключило и пристъпи към изпълнителни действия, актът се опорочава става недействителен.13 Опорочаването идва от изразеното волеизявление за приключване на производството и за започване на изпълнителни действия.
Сходен с недовършения акт е актът, подлежащ на одобряване. Разликата е в това, че тук са налице две отделни волеизявления — актът, подлежащ на одобряване, и актът по одобрението. Докато първият акт още не е одобрен, не може да се каже, че той е недействите лен. Просто фактическият състав още не е довършен, административното производство още не е приключило.
Ако обаче органът, автор на подлежащия на одобряване акт, обяви производството за приключило и пристъпи към изпълнителни действия, актът се опорочава. Тъй като все пак волеизявление (макар и подлежащо на одобряване) има, актът ще е унищожаем. Той би могъл дори да се санира чрез последващо одобрение.
8. Недействителността може да бъде пълна или частична.
Има случаи, когато в съдебните решения се говори за частична недействителност на административните актове. Например в р. 78-73-ОСГК преценяваният пре-юдициално административен акт е сметнат от съда за частично нищожен.
