Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.03.2008 15:13 - Дипломната ми работа, с която защитих втората си магистърска степен
Автор: emilrogov Категория: Хоби   
Прочетен: 25901 Коментари: 3 Гласове:
1

Последна промяна: 21.03.2008 09:18


След 2 натоварени години, най-накрая успях да приключа обучението си в магистърските програми на УНСС - София, със специалност "Конфликтология и сигурност". Естествено, дипломната ми работа бе свързана с работата ми и темата бе "Конфликтологичен анализ на системата за продължаващо професионално обучение в България"
Тук публикувам кратко резюме:

РЕЗЮМЕ

На магистърска дипломна работа на тема:

“Конфликтологичен анализ на системата за продължаващо професионално обучение в България”

           

Уважаеми членове на Държавна изпитна комисия, уважаеми колеги и гости, представям на Вашето внимание моята магистърска дипломна работа на тема “Конфликтологичен анализ на системата за продължаващо професионално обучение в България”.

Осигуряването на баланс между квалификационните равнища на търсената и предлаганата работна сила е един от основните приоритети на пазара на труда. Най-общо инструментите за неговото постигане са два: първият е чрез квалификация и преквалификация на разполагаемата работна сила, а вторият – чрез внос на работници. При условие, че вносът на работници е силно ограничен от законодателството, то в основен проблем за българската икономика се превръща ниското качество на изхода на системата за продължаващо професионално обучение, водещо до постоянен недостиг на работна ръка, притежаваща необходимите умения и квалификация.

Темата е близка до мене и пряко ме вълнува, тъй като вече повече от три години съм ръководител на лицензирания Център за професионално обучение към Съюза за стопанска инициатива. Може да се каже, че през това време съм изпълнявал ролята на “включен изследовател”, извършвайки всекидневни наблюдения на работата на системата за продължаващо професионално обучение, анализирайки документи и събирайки и систематизирайки мнения на специалисти в тази област.

Обект на изледване в моята дипломна работа е системата за продължаващо професионално обучение в България, а предметът е качеството на провежданото обучение на национално ниво, начините за осигуряването му, факторите, от които то зависи и причините, които занижават краяйния резултат от него. Целта да бъдат направени предложения за мерки, които да повишат качеството на продължаващото професионално обучение.

За извършване на изследването съм избрал конфликтологичният подход, не само защото завършвам обучение по магистърска програма “Конфликтология и сигурност” в УНСС, а и защото прецених, че ако опиша възможно най-изчерпателно недостатъците и противоречията, ако достигна до нужните оценки и констатации, ще мога да посоча и причините за дефинираният като най-остър проблем на пазара на труда на национално ниво – липсата на достатъчно подготвени и достатъчно квалифицирани кадри, притежаващи необходимите практически умения и опит за работа в основни сфери на българската икономика.

Неоспорим факт е, че образователната система не съумява да подготви кадри, имащи умения, необходими на бизнеса, като вината разбира се е и в двете страни. В такава ситуация единствен вариант за бързо актуализиране на знанията и уменията, за периодично повишаване на квалификацията или преквалификация дава системата на професионално образование и обучение. Лицензираните центрове за професионално обучение и професионалните колежи са много по-мобилни при осъществяването на обучение спрямо конкретните нужди и спрямо изискванията на възложителя.

Оказва се обаче, че обучениято в малка степен постига желания резултат и има нужната ефективност и ефикасност. Търсейки причините за това, в началото на разработката си съм изидгнал четири основни хипотези:

  1. Проблемите се коренят в некачествената нормативна уредба, в която отделните актове, вместо взаимно да се допълват, си противоречат, като по този начин усложняват работата на системата, занижават възможностите за контрол и санкции и са предпоставка за възникването на конфликти и недоразумения.
  2. Проблемите са на институционално ниво. Дейността на системата за продължаващо професионално обучение се организира и контролира едновременно от няколко институции, които по-скоро се борят за надмощие помежду си, отколкото да работят като партньори. Това неиминуемо води до недостатъчна координация между тях и липса на целенасочени съвместни дейности.
  3. Проблемите са основно в процеса на осъществяване на обучението, като недостатъци и несъвършенства се наблюдават във всичи елементи на този многоаспектен процес. Като се започне от качествата на организаторите и преподавателите, премине се през учебните програми и пособия, методиката за обучение и се стигне до остарялата и амортизирана материално-техничесата.
  4. Проблемите са заложени в несъвършените образователни стандарти, така наречените Държавни образователни изисквания (ДОИ), които са твърде далеч по съдържание от професионалните изисквания по отделните професии, както и от европейските стандарти за осигуряване на качество на обучението.

За да изследвам верността на хипотезите, направих подробен конфликтологичен, структурен и функционален анализ, чрез които се опитах да посоча зоните на противоречия и областите на проявление на конфликти, да обобщя причините за появяването им и начините за отсраняването им, или поне за намаляване на въздействието им.

На база на извършените анализи и направените констатации успях да откроя редица противоречия и конфликти в системата за продължаващо професионално обучение, в проявлението на които се корени незадоволителния резултат от работата на системата и ниското качество на изхода й. Напълно се потвърдиха първите три хипотези, а четвъртата се оказа частично вярна, като при държавните образователни изисквания се открои по-скоро проблема с липсата им, отколкото с тяхната актуалност и състоятелност. Все пак, като генерален и обобщаващ проблем може да се формулира липсата на единна, целенасочена и строго йерархично организирана държавна политика в тази област, както и липсата на звено, което да координира и контролира дейността и да провежда европейските политики и практики на национално ниво.

Като основен принос при извършването на настоящия анализ на системата за продължаващо професионално обучение може да се определи използването за първи път в тази професионална област на конфликтологичния подход, при който бе направен напречен разрез на цялата система и бяха посочени проблемите и противоречията, проявяващи се на всяко ниво.

Бих желал да предложа една тема за сериозно бъдещо изследване относно влиянието на ниското качество на професионалното обучение върху подготвеността на отделните хора за посрещане на изискванията на пазара на труда и как това се отразява на личната им сигурност. Налага се да се проследи и връзката със сигурността на цялата ни икономика, която при настоящото си бързо развитие се нуждае от постоянно прогресираща, висококвалифицирана и бързо адаптивна работна сила.

В заключение бих искал да благодаря на моите преподаватели, на научния си ръководител и на рецензента за тяхната подкрепа при обучението и разработването на дипломната ми работа.




Гласувай:
1



1. анонимен - запитване
20.11.2008 17:27
Благодаря за споделеното резюме. Тази година и аз завършвам магистратура по същата специалност. Имам затруднения с откриването на информация за конфликтологичния подход. Може ли да ме насочиш към литература или да ми дадеш някакъв линк. Благодаря ти предварително!
цитирай
2. анонимен - zapitvane
23.11.2008 23:48
Благодаря за споделеното резюме. Тази година и аз завършвам магистратура по същата специалност. Имам затруднения с откриването на информация за конфликтологичния подход. Може ли да ме насочиш към литература или да ми дадеш някакъв линк. Благодаря ти предварително!
цитирай
3. анонимен - Blagodarq!
14.06.2010 14:33
Благодаря за споделения опит! Моите две напрегнати години приключват след няколко дни със защита. В съвсем друга област е, но е полезно да видиш какво трябва да напишеш.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: emilrogov
Категория: Хоби
Прочетен: 234763
Постинги: 10
Коментари: 86
Гласове: 187
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031