
Прочетен: 205 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 07.01.2022 14:27
Съюзът осигурява набор от инструменти за улесняване на обмена на информация между националните правоприлагащи органи. Те трябва да се използват в пълна степен от държавите-членки . Съответно всяка държава подсигури за обучение дадени експерти , чрез които да бъде както по – добра комуникацията между системите не ЕС и съответната държава , така и самите експерти имащи необходимите качества и компетенции да си взаимодействат добре и организирано със системите за сигурност на ЕС .Нека обърнем внимание на основните системи за сигурност .
Шенгенската информационна система (ШИС) е най-широко използваният инструмент за обмен на информация и днес. Компетентните национални органи на страните членки могат да го използват, за да се проверяват сигнали за издирвани или изчезнали лица и предмети, както в рамките на Съюза така и на външната граница. ШИС е обновена в началото на 2015 г. за подобряване на обмена на информация за заподозрени в терористична дейност и за засилване на усилията на държавите-членки да анулират пътните документи на лица, заподозрени, че искат да се присъединят към терористични групи извън ЕС. Съответно е проведено вече едно обучение в началото на март тази година за експерти работещи в сигурността от държавите членки на съюза.
Държавите-членки носят на ЕС носят голямата отговорност за сигурността на целия Съюз, както и контрола на външните граници извън него. Ето защо общите показатели на риска следва да подкрепят работата на националните гранични власти при провеждане на проверки на лица и ето защо е толкова важно да се организират и провеждат обучения по използване на информацията в тези системи на ЕС .
Общите високи стандарти за управление на границите, при пълно спазване на принципите на правовата държава и основните права, са от съществено значение за предотвратяване на престъпността и тероризма.
Допълнителни обучения като анализ на митнически режими( специално обучение в което експертите анализират номера на митническата стока – ако е фалшиф , то няма секретен код – повече държави поставят т.нар секретни кодове до самите бар кодеве на стоките с цел оригиналност на продукта ) допринасят за справяне с незаконните дейности на границата, като например трафик на стоки ,оръжие, незаконен трафик на наркотици и цигари или незаконни трансфери на валута.
Следващата по важност система в рамките на ЕС е т.нар Митническата Advance Cargo информационна система , която предоставя на митническите органи предварително уведомяване за оценка на риска за сигурността на товарите, пристигащи и излизащи от ЕС. Тази система непрекъснато се обновява и за да може да се използва пълноценно,се провеждат мин,2-пъти годишно обучения на експерти от държавите членки за работата с нея.
Друга също важна система е тази за борба с измамите (AFIS) осигуряваща решаваща роля за обмен на митническа борба с измамите и информация в подкрепа на прилагане на митническото законодателство.
Европол като една от важните структури на ЕС също поровежда обучения на Държавите-членки. Оттук те следва да използват Европол като канал на първо място за споделяне на информация на територията на правоприлагането и съответно позовавайки се на опита на неговите служители и в работата за предотвратяване на пробив в сигурността Европейската система за сигурност и обучение използва и редица инструменти в помощ на стратегията за сигурност като : проследяване , анализ на информацията, съдебно-забранителни действия и др. Нека сега разгледаме тези основни три инструмента .
Проследяването акцентира върху следене на движението на нарушителите е от ключово значение, за да се се нарушават терористични и престъпни мрежи. От съществено значение за този инструмент е и проследяване на данни за пътниците в ЕС (PNR данни – на всеки пътник в ЕС минаващ през границата на която и да е държава членка се поставя уникален номер от митническите власти в компютърната им система .Друго важно условие за този инструмент е, че той е напълно съвместимо с Хартата на основните права.
Анализ на информацията, получена както от компютърните митнически системи , така и от различни други източници( информационни карти на авиокомпаниите или допълнителна информация от митнически власти и др) се използва за предотвратяване най-вече на терористични пробива в сферата на сигурността на ЕС. В тази връзка се обучават и редица специалисти които да придобият съответните умения за претотврятяване на такива евентуални терористични заплахи ( в повече случаи се набират кандидати запознати с различни религии и култури като ислям, харе –кришна, индуси и др.).
В своята работа ЕС се концентрира и на общи правила за защита на личните данни които дават възможност на правоприлагащите и съдебните органи да си сътрудничат по-ефективно помежду си, както и изграждането на доверие и гарантирането на правна сигурност. Такова допълнително споразумение за защита на личните данни предстой да се подпише до края на 2015 г. относно реформата защита на личните данни като цяло .
В допълнение, Европейският съюз води преговори с правителството на Съединените щати международна рамково споразумение ("Споразумение за защита на данните Umbrella"), с цел да се гарантира високо ниво на защита на личните данни, предавани между ЕС и САЩ за предотвратяване, разкриване, разследване и наказателно преследване на престъпления, включително тероризъм. В тази връзка се планира и провеждането на съвместно обучение
( САЩ и ЕС ) в сферата на сигурността.
Договорът от Лисабон предоставя правни и практически мерки, за да се постигне оперативно сътрудничество между органите на различните държави-членки ефективно най – вече в структурите им за сигурност .
Чрез цикъла на политиката на осъвършенстване и предлагане на нови системи (иновативни) на ЕС се има предвид и държавите-членки органи да координират общи приоритети и оперативни действия. Постоянният комитет за оперативно сътрудничество в областта на вътрешната сигурност (COSI) играе централна роля в този цикъл. Цикъла на политиката предвижда методика за подход на разузнавателна информация за вътрешната сигурност, базирана на съвместни оценки на заплахите, координирани в рамките на Европол. Тя е насочена към наличните ресурси, с цел незабавно действие върху средносрочни и дългосрочни заплахи и рискове за сигурността. Цикъла на политиката се използва все повече от държавите-членки , като чрез него те могат да въведат конкретни операции по правоприлагане, за да се справят с организираната престъпност, включително и с трети държави. Пример за това е :Операция Архимед, координирана от Европол през септември 2014 г. която с помощта на добре обучени експерти от България ,Германия Белгия и Франция реши различни тежки престъпления в тези държави няй – вече в областта на киберпрестъпленията .
В заключение можем да кажем , че ЕС предоставя и се стреми все повече да указва подкрепа за обучаването на квалифицирани експерти от областта на сигурността във всички държави-членки .
Всички авторски права на дадената статия са запазени и собственост на Екипът на Razrabotkite / - / съгласно Закона за Авторското Право и сродните му права - чл.1 , чл.2, чл.3 /
Копирането или включването на тази или друга статия във друг сайт , вестник , или медия без знанието на Екипът на Razrabotkite е забранено , съгласно закона за Авторското право и Сродните му права.
Служба за сигурност в Федерална Републик...
Картата на Света
