Едва през 50-те години в Европа започва да се променя схващането за същността на социалната работа – помощта започва да се разбира не като подаяние, а като начин, средство за откриване на пътя към самостоятелно справяне с проблемите на хората. Социалната работа започва да се разбира като помощ за самопомощ. Развитие на разбирането за социалната работа се осъществява и днес. Понастоящем модерното схващане е, че социалната работа е един от основните обществени механизми за гарантиране спазването на човешките права.
Проблемът на социалната работа обаче не е само в неговата дефиниция. Трудности произтичат и от комплекстния характер на самите социални помощи и социални услуги. Въпросът се усложнява и от естеството на конкретния социален проблем; от възрастовите, личностните, социални и културни особености на подпомаганите лица; от социално – икономическити и културни условия в страната; от знанията и компетентността на системата за социална работа, конкретните социални служби, определения социален работник.
Предмет на настоящата дипломна работа е проучване на оценките и нагласите на студентите към работата на социалните работници и към образованието по Социална политика, което получават в УНСС.
Образованието, знанията и уменията са основен фактор за справяне с проблемите на социалната работа. Без необходимите знания и опит трудно може да се вникне в същността на социалния проблем, трудно би се контактувало с хората изпаднали в нужда и още по – трудно би се стигнало да конкретни решения.
Ето защо целта на тази дипломна работа е да се прецени доколко студентите – бъдещите социални специалисти са в състояние да се справят със социалните проблеми на обществото, доколко те са професионално подготвени в областта на социалната политика и какво е тяхното отношение към работещите в тази сфера.
Незнанието и непознаването на социалната материя означава незнание и непознаване на проблемите на хората, което води не само до нерешаване и несправяне на тези проблеми, а и до тяхното задълбочаване и до създаване на нови.
Задачите, които си поставям в тази дипломна работа са конкретизация на целта, а именно:
а) по отношение на социалното образование:
- в каква степен студентите се подготвят да се справят със социалните проблеми в обществото във ВУЗ-а;
- какво е качеството на обучението, което получават в социалната сфера;
- притежават ли техните преподаватели необходимите професионални качества в областта на социалната политика;
- адекватни ли са знанията, които студентите получават на социалната действителност.
б) по отношение на работата на социалните работници:
- какви оценки и нагласи имат студентите към работата на социалните работници;
- какви качества трябва да притежават социалните работници;
- какви трудности или проблеми срещат социалните работници в съответната сфера, в която са ангажирани
- доколко престижна е социалната работа;
- биха ли работили студентите след завършване на висшето си образование като социални работници.
За конкурса "Търся издател" и ...
Досиета от "Убийство в социалната м...
